maandag 26 november 2012

nabericht

Het vaarseizoen is voorbij, d.w.z. de EH 64 ligt afgemeerd aan de wal en de boot is winterklaargemaakt. Voorlopig valt er niet veel te varen. Wat wel kan is plannen maken voor het komend seizoen.......en wat is het geworden.......we gaan naar PARIJS.

Lezenswaardig voor iedereen
die naar Frankrijk wil varen

Je zou zo zeggen nog niet genoeg sluizen gehad afgelopen keer? Varen door Frankrijk moet je gedaan hebben. De EH 64 is daar uitermate geschikt voor (geringe kruiphoogte -met gestreken mast 2.90 meter - evenals geschikte lengte en breedte). De planning is om er twee maanden voor uit te trekken, de maanden juni en juli. Ter voorbereiding lees ik nu het boek Frankrijk per boot, nou dan is je belangstelling gewekt.

Na eerst afgelopen seizoen nog een rondje Noord-Holland gevaren te hebben > Enkhuizen, Den Oever, Den Helder, Alkmaar, Amsterdam, Pampushaven, Lelystad, Enkhuizen met als uitschieter het bezoek aan de Sixhaven in Amsterdam. Daar geldt het motto waar water is daar is plek, je wordt gewoon haaks op de andere schepen in een box gelegd! Wel gemoedelijk en gezellig daar. Eigenlijk lig je midden in de stad, want met de pont naar CS ben je zo over. Gelijk maar even de Uitmarkt meegepakt.

Begin oktober nog een rondje randmeren gedaan >Enkhuizen, Ketelbrug, Roggebot, Harderwijk, Almere, Amsterdam KNSM eiland, Paard van Marken, Haventje Wijdenes (poging) en eindbestemming Enkhuizen. Na Elburg door een foute manoeuvre vast komen te zitten op hard zand. Omdat de EH 64 kimkielen heeft kom je daar met geen mogelijkheid op eigen kracht vanaf. Dus maar wachten totdat een passant zo welwillend is om je ervan af te trekken. Het duurde gelukkig niet lang toen een echt slepertje het vanzelfsprekend vond om ons te helpen (bedankt Emiruda uit Haddingsveld).

Vriend Dirk kwam een bezoek brengen met zijn kajak toen ik afgemeerd lag in Huizerhoef....
what a surprise:
De kajak op de boot getakeld en samen verder naar Almere gevaren.

De volgende dag had ik mijn zinnen gezet op het haventje van Wijdenes. Ik was daar al een eerder geweest vanaf de wal en het leek me leuk om daar te overnachten. Echter het ging schemeren en stilaan ging de zon onder, een mooi moment om vast te leggen.



Het was stilaan donker geworden toen ik het haventje bereikte. Ik zag de havenlichten en wat vage schimmen op de kant toen  ik voor de ingang plotsklaps weggezet werd door ondiepte. Er bleek een drempel voor het haventje te liggen (doorvaartdiepte 1.20 meter) terwijl ik 1.20 meter steek !?!? Balen.
Wat nu, eigenlijk had ik voor anker moeten gaan en rustig de volgende dag afwachten, het was immers rustig weer, maar nee, ik voer in het donker door naar Enkhuizen. Niet handig met al die onverlichte boeien onderweg en geen schijnwerper aan boord. Uiteindelijk bereikte ik het Naviduct vroeg in de avond met een enkele aanvaring met een boei vlak voor het Naviduct.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten