woensdag 4 juli 2012

12 x omhoog met gebreken

Je denkt dat fietsen naar het zuiden een inspannende bezigheid is, maar varen is dat ook! Na een korte tocht door de Biesbosch waar we even vastliepen (die 1.20 diepgang is wel erg vaak spelbreker dit seizoen), geen nood, een aardige passant is maar al te graag bereid je een zetje te geven met zijn bijboot en een goede plek voor de nacht aan te wijzen. Met Tarina en Vincent aan boord de volgende dag verder gevaren de Amer af richting Den Bosch. Oud-Heusden is een leuke tussenstop. In Den Bosch een dagje rust ingelast en de stad bekeken, uiteraard een bezoek gebracht aan de St. Jan en een kaarsje opgestoken voor Paul die die dag geopereerd zou worden.
De start van de Zuid-Willemsvaart begint met sluis 0 in Den Bosch. Verval 2,50 omhoog en zo gaat het door tot sluis 15 in Weert. Bij iedere sluis gaat het een paar meter omhoog, soms wel 5 meter. Een keer ging het mis, toen was de inkomende stroom zo sterk dat ik de landvasten niet meer hield en EH 64 de andere kant van de sluis op stoof ! Paniek, de dichtstbijzijnde boot voer snel achteruit en ik raakte de ander kant van de sluis met een (lichte in mijn herinnering) knal. Duim bezeerd en gescheurde bloedende nagel tot gevolg...Balen en ontgoochelt voer ik de sluis uit, het advies ter harte nemend om in de sluis vooral voorop de landvast goed vast te maken, meer was niet nodig, de stroom hield de boot wel op zijn plek.
Nu, ettelijke sluizen verder lig ik de passantenhaven van Weert. Morgen met broer Ger via de Willemsroute door Belgiƫ naar Maastricht waar ik vrijdag hoop af te meren in het Bassin.
Het is drukkend warm, het weer zit in ieder geval niet tegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten