dinsdag 24 juli 2012

van onder naar boven (de rivieren)

Na een lang en heerlijk weekeinde met familie in Maastricht weer vertrokken richting thuishaven, dit maal met de stroom mee, voor zover mogelijk althans. Onder weg leuke ligplaatsen aangedaan, zoals bij WSV de Paesplas in Gennep, prachtig gelegen in een zijarm van de Maas midden in de natuur. Je kunt er donder op zeggen dat er altijd een paar mannetjes klaar staan om je landvast aan te pakken. Soms kom je voor verrassingen te staan tijdens het varen. Denk je dat je af moet meren in een sluis en wacht je keurig dat alle binnenvaartschepen afgemeerd hebben, blijkt het een doorvaartsluis te zijn (in Heumen in het Maas-Waalkanaal) met lichten die als stoplichten fungeren. Ja ja, varen blijft avontuurlijk. Het valt trouwens op dat bij heel veel sluizen gewerkt wordt aan verdubbeling van de capaciteit, blijkbaar zit er toekomst in het vervoer over water.
Voor Nijmegen de Waal op gevaren, nou dan weet je het wel, met een flinke stroom tegen verminderd te snelheid zienderogen. In Nijmegen werd alles in gereedheid gebracht voor de vierdaagse, een nachtje gelegen in de wel erg krappe passantenhaven.
Nijmegen is altijd goed voor een uitstapje richting restaurant of goede film. Ditmaal met vriendin Marianne naar de film Rouille et d'Os geweest, erg goed.
Volgende dag richting Arnhem vertrokken
Eenmaal op het Pannerdens kanaal aangekomen overvalt je een ware sensatie. Het landschap zie je veruit in de diepte liggen en je dondert letterlijk met een noodgang naar beneden. Voor de EH 64 betekent dat een snelheid van 13 km/u of 7 kn, terwijl ik normaal tegen tussen de 7 en 10 km/u vaar. Met stroom tegen haal ik met moeite 6 km/u. Het is wel opletten geblazen, want je ligt zo uit koers.


In Zutphen aangelegd in de oude historische haven naast de Walravina van oud collega Edu en Nellie. Zij zijn erg actief bij de LVBHB, de Landelijke vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig. Omdat de EH 64 van oorsprong een voormalig vissersschip (Markerrondbouw) van de Zuiderzee is uit 1940, vonden zij dat ik ook maar eens lid moest worden van hun vereniging. Zo gezegd, zo gedaan. In de oude haven lag een oud brugschip dat ze aan het opknappen zijn. Er werd net een prachtige op maat gemaakte wenteltrap ingelast.

Brugschepen vormden voor de komst van de stalen verkeersbruggen een mobiele oeververbinding, te vergelijken met de huidige pontonbruggen van het leger. Er gingen ook trams met wagons overheen met soms fatale gevolgen. Als er een schip aankwam werd het middengedeelte verwijderd. Dat moet een hele kunst zijn geweest als er veel stroom op de rivier stond. Probeer maar eens bij afvaart recht voor de opening te komen. In de jaren vijftig zijn de laatste schipbruggen opgeheven. Het brugschip in Zutphen gaat gebruikt worden voor vaste exposities, films en lezingen.
In Zuthpen een pauze ingelast omdat de thuishaven dan wel heel snel dichterbij komt.


Zowel Zutphen als Deventer zijn bijzonder fraaie Hanzesteden, zeer de moeite waard om een historische wandeling door te maken.

Verleden jaar heb ik de IJssel op gevaren en heb ik er voor mijn gevoel zeer lang over gedaan. Ditmaal is de IJssel af een genot om te varen, zeker met het aangename weer wat ik had. Net in Kampen afgemeerd barstte er een stortbui los, geen probleem voor de EH 64, deur dicht van de stuurhut en je zit droog. Ik kon nog net de mast omhoog trekken toen de eerste druppels begonnen te vallen. Vriend Kees kwam aan boord en ja, wat scheelt het dan.


Het Ketelmeer/IJsselmeer was wat bokkig de volgende dag. Met een beetje tegenwind Z/W heb je dat al gauw. In Urk aangelegd om te bunkeren. In een iets meer half lege tank gaat al snel 120 liter diesel, tel uit je verlies...

Bij het afzetten van de wal, even niet opgelet, met als gevolg een barst in de ruit, sorry. Op dinsdag 17 juli veilig afgemeerd in de oude haven te Enkhuizen.

Al met al heb ik bij deze tocht (rondje zuid)
29 sluizen gehad, 102 vaaruren gemaakt en ben ik 23 dagen onderweg geweest. Het was een mooie tocht, veel mensen aan boord gehad en volop genoten. Zeg nou zelf, wie wil dat niet?















1 opmerking: